UPRAVLJANJE LJUDSKIM RESURSIMA


1. CILJ KURSA

Ciljevi kursa Upravljanje ljudskim resursima (ULJR) su višestruki:
* Učiniti studente svesnim značaja upravljanja ljudskim resursima (u literaturi i praksi);
* Preneti studentima znanja o značaju ULJR, strukturiranju sektora za ljudske resurse i aktivnostima ULJR;
* Preneti studentima dovoljno praktičnog znanja o tome kako upravljati ljudima u organizaciji da bi bili u stanju da uspešno obavljaju poslove ULJR u praksi.


2. SADRŽAJ KURSA

Kurs ULJR obuhvata sledeće osnovne oblasti:
1. Uvod u menadžment ljudskih resursa
2. Analiza posla
3. Planiranje ljudskih resursa
4. Regrutovanje potencijalnih kandidata
5. Selekcija kandidata
6. Obuka zaposlenih
7. Razvoj zaposlenih
8. Ocenjivanje performansi zaposlenih
9. Sistem zarada
10. Zarade bazirane na performansama
11. Radni odnosi i kolektivno pregovaranje
12. Napuštanje organizacije


3. LITERATURA

Osnovna literatura za kurs je udžbenik Bogićević, B., 2004, «Menadžment ljudskih resursa», 2. izdanje, Ekonomski fakultet Beograd. Pored toga, studenti se ohrabruju da koriste i druge izvore: druge knjige, članke u domaćim časopisima koji se mogu naći u Biblioteci Ekonomskog fakulteta (časopisi: Poslovna politika, Ekonomika preduzeća, Ekonomski anali itd) i stranim časopisima (za studente koji odlično razumeju strane jezike), dokumentaciju iz preduzeća, Internet, lična ili iskustva drugih iz prakse. To se posebno očekuje prilikom izrade eseja i grupnih prezentacija.

4. PLAN RADA NA PREDMETU

Kurs ULJR će se realizovati kroz časove predavanja i časove vežbi dva puta po 3 časa nedeljno (za smer Marketing), odnosno 4 časa nedeljno za smer Menadžment (obavezan predmet) i smer Trgovina (izborni predmet). Smer Menadžment ne obrađuje teme 11 i 12, a smer Trgovina teme 7, 11 i 12 (navedene u tački 2). U okviru svakog tročasa (četvoročasa) prvi deo će biti posvećen predavanjima, a drugi deo analizi praktičnih primera koji treba da omoguće bolje razumevanje i usvajanje teorijskih saznanja.


5. NAČIN RADA NA PREDMETU

Realizacija ciljeva kursa zahteva primenu dva oblika rada
* Predavanja, odnosno prenošenje sistematskih saznanja iz literature. Prenošenje osnovnih saznanja vrši će se na dva osnovna načina: predavanjima na časovima i čitanjem udžbenika od strane studenata.
* Samostalan rad studenata. Rad na časovima će uključiti i značajn stepen samostalnog i grupnog rada studenata, čiji je osnovni cilj primena znanja stečenih na predavanjima i kroz čitanje udžbenika. Praktičan rad studenata će se odvijati kroz sledeće oblike rada:
* Diskusija slučajeva iz prakse. Glavni oblik rada biće obrada slučajeva iz prakse, kako bi studenti naučili kako da stečena znanja i upotrebe u praktične svrhe. Ovaj način rada podrazumeva da se stečena sistematska znanja o ULJR upotrebe radi diskusije primera za analizu na časovima vežbi. Slučajevi iz prakse se nalaze u udžbeniku, iza svakog poglavlja. Diskusija na časovima treba da bude potpuno slobodna i otvorena, sva su mišljenja ravnopravna i ne treba se ustezati saopštiti bilo koji stav ukoliko je zadovoljen samo jedan uslov: da iza njega stoje određeni argumenti. Diskusija na času podrazumeva dvosmernu komunikaciju na relaciji nastavnik – student.
* Ilustracije. Pored primera koji će se diskutovati, na časovima će se raditi i primeri kojima će se samo ilustrovati određene teme. Ilustracija, takođe, može da podrazumeva dvosmernu komunikaciju, a studenti su pozvani da slobodno iznose svoja mišljenja o slučaju za ilustraciju.
* Simulacije i igre. Tokom časova neke od tema će biti obrađene ili ilustrovane raznim simulacijama ili igrama u kojima studenti imaju aktivnu ulogu.
* Grupna prezentacija. Studenti će se organizovati po timovima koji mogu imati maksimalno 4 člana. Svaki tim će realizovati jedan projekat analize sektora ljudskih resursa ili neke od politika ljudskih reursa u izabranom preduzeću ili drugim vrstama organizacija. Projekat se sastoji u tome da grupa studenata uspostavi kontakt sa organizacijom u kojoj mogu da imaju pristup potrebnim informacijama i da zatim prikupi potrebne informacije, izvrši dijagnozu stanja (bilo celog sektora, bilo pojedinih aktivnosti ULJR), predloži potrebne promene i izvrši prezentaciju dijagnoze i predloga preporuka. Prezentacija se izvodi na kraju nastave i traje oko 20 min uz dodatnih 10 minuta za diskusiju.


6. OBAVEZE STUDENATA

Studenti imaju dve opcije između kojih mogu da se odluče:

I OPCIJA: Nedolazak na časove predavanja i vežbi (sporadično dolaženje na časove se tretira kao nedolazak u izboru opcije) i polaganje ispita od junskog ispitnog roka zbog neispunjavanja predispitne obaveze.

II OPCIJA: Redovan dolazak na časove i ispunjavanje sledećih obaveza:
1. Dolazak na časove predavanja i vežbi. Da bi mogli da učestvuju u radu, studenti moraju biti prisutni na časovima. Stoga će se prisustvo na časovima uredno evidentirati.
2. Diskusija na času. Nije dovoljno da student bude samo prisutan na časovima, on mora na njima i da učestvuje u radu. Na časovima su studenti dužni da učestvuju u diskusiji primera za analizu, simulacijama, igrama i da daju svoj doprinos. Taj doprinos je jedan od ključnih elemenata pri ocenjivanju studenata.
3. Test znanja. Tokom semestra studenti će uraditi jedan test kojim će se proveriti njihovo poznavanje pređenog gradiva. Test će pokrivati materiju obrađenu u prvih pet glava u udžbeniku. Položen test je neophodan uslov da se dobije potpis.
4. Esej. Tokom semestra studenti mogu da rade esej iz oblasti menadžmenta ljudskih resursa. Cilj eseja jeste da pokaže da su studenti ovladali relevantnim teorijskim znanjem i da su sposobni da ga upotrebe radi razumevanja i upravljanja ljudskim resursima u praksi. Sadržaj eseja treba da bude objašnjenje određene teme ili problema iz oblasti ULJR koju je student odabrao. Temu eseja studenti samostalno biraju, a ona može da obuhvati bilo koji problem ili pojavu iz oblasti ULJR o kojoj student može da prikupi dovoljno informacija da bi o njoj pisao. Esej treba da bude do 5 stranica dug.
5. Grupna prezentacija. Učešće u grupnim prezentacijama se, takođe, ocenjuje. Grupna prezentacija se ocenjuje prema kriterijumima: sveobuhvatnost i dubina analize, primena teorijskih znanja, kvalitet i praktičnost predloga, prezentacija. Svi članovi grupe dobijaju istu ocenu.


7. FINALNO OCENJIVANJE STUDENATA

Ocenjivanje studenata je različito za dve ponuđene opcije.

I OPCIJA: Za studente koji ne dolaze redovno na predavanja i vežbe ukupan broj poena je određen je isključivo uspehom pokazanim na finalnom pismenom ispitu. Ispit ima formu testa sa eliminatornim pitanjima. Među eliminatornim pitanjima nalazi se i analiza slučaja iz prakse. Neophodan uslov da bi se ispit položio su celokupno tačno urađena eliminatorna pitanja. Studenti I opcije sve poene ostvaruju na finalnom ispitu.
II OPCIJA: Za sve studente koji su izabrali II opciju ocenjuju se svi oblici rada. Za svaki oblik rada studenti dobijaju određen broj poena i zatim ih kumuliraju, tako da ukupan zbir poena na kraju određuje ocenu studenta. Maksimalan broj poena po oblicima rada je sledeći:
Učešće u radu na času – 15 poena
Test – 15 poena
Grupna prezentacija - 20 poena
Esej – 10 poena
Ispit – 50 poena

Student skuplja poene kroz navedene oblike rada. On može, ali i ne mora izabrati sve ponuđene aktivnosti, sem testa koji je obavezan za sve studente II opcije. Izbor aktivnosti je stvar individualne odluke studenta. To će se, naravno, odraziti na njegov ukupan broj poena. Međutim, student mora da položi test i ostvari ukupno najmanje 25 poena da bi dobio potpis i stekao pravo na dalje kumuliranje broja poena sa vežbi u dobijanju finalne ocene.

Studenti na ispitu mogu maksimalno da ostvare 50 poena (bez obzira koliko pitanja urade). Oni ne rade eliminatorna pitanja. Njihov ukupan broj poena (sa vežbi i sa ispita) određuje njihov ukupan broj poena i time finalnu ocenu.

Ukoliko student na samom polaganju ispita odluči da pređe u I opciju, on mora da polaže ceo test uključujući i eliminatorna pitanja, kao, uostalom, i studenti koji su se od početka odlučili za I opciju. Urađena eliminatorna pitanja na ispitu za nastavnike su znak da je student koji je pohađao časove prešao u I opciju i broj poena ostvaren na vežbama se prilikom davanja finalne ocene ne uzima u obzir. U obzir se prilikom davanja finalne ocene uzima samo broj poena ostvaren na ispitu.

Broj poena ostvaren na vežbama važi maksimalno jednu školsku godinu.

Distribucija ocena za obe opcije data je u nastavku:
95 poena i više - ocena 10
86 – 94 poena - ocena 9
76 – 85 poena - ocena 8
66 – 75 poena - ocena 7
55– 65 poena - ocena 6
manje od 55poena – ocena 5


8. NASTAVNICI NA KURSU

Nastavu na kursu izvode:
1. dr Biljana Bogićević, docent, prijem studenata: ponedeljak, 12– 14, kabinet 436 na IV spratu, tel. 30 21 070, e-mail: bbiljana@Eunet.yu.
2. prof. dr Mirjana Petković, redovan profesor, prijem studenata: ponedeljak, 12 – 14h, kabinet 612 na VI spratu, tel: 3021 151, e-mail: mirjana.ekof@beotel.yu
3. Ana Aleksić, asistent-pripravnik, prijem studenata: 12– 16, kabinet 718 na VII spratu, tel. 30 21 013, e-mail: anaa@one.ekof.bg.ac.yu.