Ekonomski fakultet u Beogradu
je osnovan kao ekonomsko-komercijalna visoka škola
sa četvorogodišnjom nastavom u martu mesecu
1937. godine. Škola je pretvorena u Ekonomski fakultet
i uključila se u Univerzitet u Beogradu februara
1947. godine. Skoro sedamdeset
godina u ivotu jedne visoke naučne i nastavne
ustanove predstavlja značajan period sa bogatom
delatnošću koja se odvijala u uslovima
društvenog i ekonomskog razvoja naše zemlje.
U takvim uslovima dinamičkog razvoja dolazilo je
i do značajnih promena i unapređenja nastavnog
procesa i razvoja ekonomske misli.
Dinamičan razvoj Fakulteta ispoljava se kako u
oblasti stalnog usavršavanja i prilagođavanja
nastavnih planova Fakulteta potrebama privrede i društva
za diplomiranim ekonomistima, tako i u domenu naučno-istraivačkog
rada i, uopšte, unapređivanja ekonomske teorije
i prakse. Ekonomski fakultet u Beogradu, njegovi studenti
i naučno-nastavni kolektiv, kao mala i značajna
ćelija našeg društva, delovali su u uslovima
kada su u našoj društvenoj zajednici izvršene
značajne krupne i istorijske transformacije u procesu
razvoja društvenih odnosa. One su uslovljavale
i podsticale stalno dinamiziranje aktivnosti, razvijanje
unutrašnjih odnosa i uslova ivota i rada
studenata. Zbog toga su i rezultati aktivnosti Fakulteta
istovremeno i odraz značajnih rezultata u našem
opštem društvenom i ekonomskom razvoju. Karakter,
ciljevi i osnovni zadaci svake škole, pa i Ekonomskog
fakulteta proizilaze iz društvenih ciljeva i odnosa
u oblasti obrazovanja visokokvalifikovanih kadrova tako
značajnih rezultata u našem opštem društvenom
i ekonomskom razvoju. Karakter, ciljevi i osnovni zadaci
svake škole, pa i Ekonomskog fakulteta proizilaze
iz društvenih ciljeva i odnosa u oblasti obrazovanja
visokokvalifikovanih kadrova tako značajnih za
ivot svake društvene zajednice.
U periodu između dva svetska rata u Jugoslaviji
se ekonomsko obrazovanje sticalo na srednjem nivou u
trgovačkim akademijama, trgovačkim srednjim
školama i građanskim školama privrednog
smera, na višem nivou na takozvanim abiturijentskim
kursevima, a na visokom nivou uglavnom na pravnim fakultetima
i na Ekonomsko-komercijalnoj visokoj školi u Zagrebu.
Takvo stanje u oblasti ekonomskog obrazovanja bilo je
rezultat i odraz tadašnjeg stanja i razvoja nacionalne
ekonomije, jednosmerne orijentacije dravnih ingerencija
u oblasti privrednog ivota zemlje, usitnjenosti
privrednih potencijala i rascepkanosti kapaciteta u
privatnoj svojini, pod kontrolom stranog i domaćeg
kapitala. U takvim uslovima bilo je srednje ekonomsko
obrazovanje koje se sticalo na odgovarajućim srednjim
školama, kao i ono više koje se sticalo na
abiturijentskom kursu po završenoj srednjoj školi,
dovoljno za formiranje ekonomskih tehničara osposobljenih
za rad u knjigovodstvu i računovodstvu, pa i ekonomskih
analitičara i komercijalista, osposobljenih za
rukovodeće poslove u oblasti finansijskog i komercijalnog
poslovanja. Visoko ekonomsko obrazovanje, koje se sticalo
na pravnim fakultetima, na kojima je izučavana
jedna grupa ekonomskih disciplina, a posebno na Pravnom
fakultetu Beogradskog univerziteta na kome su bile organizovane
i podstdiplomske studije, odnosno kursevi za doktorante,
iz oblasti ekonomskih nauka, davalo je osnovu za dalji
samostalan individualni rad kako u oblasti ekonomske
teorije, tako i oblasti privredne prakse. Činjenica
je da je znatan broj naših istaknutih ekonomista
stekao svoje visoko obrazovanje upravo na pravnim fakultetima.
Međutim, oporavljanje od velike ekonomske krize
tridesetih godina, oivljavanje privrede, prilagođavanje
privrednog ivota novim uslovima, razvoj ekonomske
misli u svetu, podstaknut potrebom izučavanja uzroka
i posledica ekonomske krize, kao i mera ekonomske politike
podesnih za prevazilaenje teškoća -
sve je to zajedno otkrivalo nedovoljnost dotadašnjeg
visokog ekonomskog obrazovanja i neminovnost potpunije
specijalizacije visoko obrazovnog ekonomskog kadra.
Sa tim ciljem osnovana je u Beogradu 31. marta 1937.
godine Ekonomsko-komercijalna visoka škola. U zadatak
joj je stavljeno "da daje stručnu spremu iz oblasti
ekonomskih, finansijskih i komercijalnih nauka, da svojim
slušaocima daje teoretsku, naučnu i stručnu
spremu za dravnu (samoupravnu) slubu i slobodna
akademska zvanja (privredni savetnik, revizor) i da
osposobljava kandidate za nastavničku slubu
iz ekonomsko-komercijalnih i privredno-pravnih predmeta.
Organi škole su bili Senat, Profesorski savet,
rektor i dekan. Senat su sačinjavali rektor i svi
redovni profesori. Senat je birao rektora i dekana,
potvrđivao izbor redovnih i vanrednih profesora
i upravljao imovinom škole. Profesorski savet su
sačinjavali rektor, dekan i svi redovni i vanredni
profesori. Profesorski savet je birao nastavno i pomoćno
nastavno osoblje, organizovao izvođenje nastave
i ispita i odlučivao o drugim opštim pitanjima
škole.
Prvi napori prilikom osnivanja Ekonomsko-komercijalne
visoke škole bili su usmereni na okupljanje naučno-nastavnih
radnika i na organizaciju nastave i naučnog rada.
Prvi nastavnici škole su bili redovni profesori:
dr Aleksandar Jovanović, dr Laza Kostić i dr
Slavko Stojković. Nastavna materija bila je raspoređena
na četiri godine, odnosno osam semestara studija.
Nastavni plan, koji sadri pregled nastavnih disciplina
i predmeta iz kojih je obavezno polaganje ispita, obuhvatao
je 54 predmeta. Ti su predmeti bili raspoređeni
u 16 katedara. Škola je imala sledeće katedre:
za narodnu ekonomiju, za ekonomsku i socijalnu politiku,
za nauku o finansijama, za privrednu geografiju, za
sociologiju i statistiku, za zadrugarstvo, za nauku
o osiguranju, za nauku o poslovanju privrednih organizacija,
za komercijalnu tehniku za primenjenu matematiku, za
javno pravo, za privredno pravo, za tehnologiju za privrednu
propagandu, za komunalnu slubu i komunalnu politiku
i za strane jezike. Uslovi studiranja bili su tako postavljeni
da su imali za cilj da se škola afirmiše kvalitetom
nastave i studija. Ispiti su bili godišnji i diplomski.
Godišnji ispit se polagao samo u junskom ispitnom
roku iz svih predmeta koje je kandidat slušao u
toku godine. Kandidati koji su na ispitima pokazali
slab uspeh iz više od 3 predmeta nisu mogli upisati
narednu godinu. Mogli su tek u idućem junskom roku
ponovo izaći na ispite, ali su bili duni
ponoviti sve ispite iz odgovarajuće godine. Godišnji
ispiti su bili usmeni ili pismeni, a polagali su se
pred komisijom koju su sačinjavali predmetni nastavnik
i dva člana koje je određivao Profesorski
savet iz reda nastavnika. Na diplomske ispite mogli
su se javiti studenti koji su poloili sve godišnje
ispite sa četvrte godine studija. Diplomski ispit
se polagao iz "Narodne ekonomije", "Ekonomsko-socijalne
politike", "Nauke o finansijama" i "Nauke o poslovanju
privrednih preduzeća". Ispit je bio pismen i usmen.
Pismeni ispit se sastojao od domaćeg rada i jednog
pitanja koje je ulazilo u oblast predmeta diplomskog
ispita. Kandidat čiji je rad ocenjen kao zadovoljavajući
imao je pravo da pristupi usmenom ispitu, koji se polagao
pred komisijom koju su sačinjavali rektor i članovi
koje je određivao Profesorski savet. Škola
je bila ovlašćena da daje stepen doktora nauka.
Kandidati za doktore nauka bili su duni da poloe
doktorski ispit i da odbrane doktorsku disertaciju.
Doktorski ispit na školi mogli su polagati diplomirani
studenti škole, koji su prethodno pohađali
najmanje dva semestra posebni doktorski kurs i radili
u seminarima i zavodima. Kandidat koji je poloio
usmeni doktorski ispit bio je još duan da
brani svoju doktorsku disertaciju pred komisijom od
5 članova, kojoj je predsedavao rektor.
UKLJUČIVANjE ŠKOLE U BEOGRADSKI UNIVERZITET
I OSNIVANJE EKONOMSKOG FAKULTETA
Drugi svetski rat i okupacija prekinuli su razvoj škole.
Ekonomsko-komercijalna škola praktično nije
radila za vreme okupacije. Mnogi njeni studenti su aktivno
učestvovali u NOB, od kojih su neki proglašeni
i za narodne heroje (o tome je posebno pisano u spomenici
"50 godina Ekonomskog fakulteta"). Međutim, odmah
po oslobođenju Beograda, kada se pristupilo reorganizaciji
svih institucija, poklonjena je velika panja Ekonomsko-komercijalnoj
visokoj školi, koja je imala zadatak da našem
društvu i našoj privredi što pre počne
da daje preko potrebne kadrove sa visokim ekonomskim
obrazovanjem. Trebalo je omogućiti da nastava počne
već 1945/46. školske godine. Trebalo je obnoviti
uništene institute, popuniti katedre naučno-nastavnim
kadrom, izraditi planove i programe nastave, rešiti
pitanja reima studija, odrediti ploaj studenata
koji su započeli studije pre rata. Novi privredni
ivot traio je novi profil ekonomskih kadrova.
Zbog toga je Ministarstvo prosvete Srbije odlučilo
da se Ekonomsko-komenrcijalna visoka škola pretvori
u Ekonomski fakultet i da se uključi u Beogradski
univerzitet. Uredbom vlade NR Srbije BS broj 71 od 7.
februara 1947. godine i Odlukom Ministarstva prosvete
NR Srbije broj 195 od 17. februara 1947. godine Ekonomsko-komercijalna
visoka škola u Beogradu pretvorena je u Ekonomski
fakultet i uključena je u sastav Beogradskog univerziteta.
Prvi Savet Ekonomskog fakulteta imenovan je Odlukom
Ministra prosvete Vlade NR Srbije broj 274 od 12. marta
1947. godine. Fakultetski savet su sačinjavali:
dr Miodrag Aćimović, dekan Pravnog fakulteta,
dr Ljubiša Glišić, dekan Prirodno-matematičkog
fakulteta i dr Dušan Nedeljković, dekan Filozofskog
fakulteta. Dekan i prodekan fakulteta postavljeni su
Rešenjem Komiteta za naučne ustanove, Univerzitet
i visoke škole Vlade NR Srbije od 21. maja 1947.
godine. To su bili dr Nikola Konstantinović dekan
i Mirko Marković,prodekan. Prvi nastavnici Fakulteta
bili su: dr Nikola Konstantinović, vanredni profesor, dr
Ljubomir Bajalović, vanredni profesor, Mirko Marković,vanredni
profesor, dr Nikola Vučo, docent, dr Dimitrije Perović,docent
i dr Dragoslav Todorović, docent. Među 15
honorarnih nastavnika bili su: Vidoje Vasiljević,
dr Mihailo Vučković, dr Kosta Vasiljević,
dr Miloš Vučković i Kiro Gligorov. Krajem
školske godine izabrani su za nastavnike dr Djorđe
Paunković, Blaa Aleksić, Djuro Mikijelj,
in. Atanasije Popović i asistenti Radmila
Teofanović i Simeon Dokčević. Pred Fakultetom
i Fakultetskim savetom nalazilo se niz problema koji
su zahtevali hitno rešavanje. Pre svega, nedovoljan
broj naučno-nastavnog kadra, nedostatak prostorija,
nedostatak udbenika, skripata i stručne literature,
kao i problemi u vezi sa organizacijom nastave. Od Ekonomskog
fakulteta su očekivalo da u okviru Prvog petogodišnjeg
plana izgradi izvestan broj visoko kvalifikovanih ekonomskih
stručnjaka. Fakultetski savet je prisutpio donošenju
niza mera u oblasti organizacije Fakulteta i u oblasti
nastave. Trebalo je definisati profil stručnih
kadrova koji će se formirati na Fakultetu, što
je zahtevalo izgradnju nastavnog plana i reviziju, pa
i izgradnju sadrine nastavnih disciplina i nastavnih
programa, kako bi Fakultet odgovorio zahtevima i potrebama
našeg društva.
RAZVOJ NASTAVNIH PLANOVA EKONOMSKOG FAKULTETA
Prvi nastavni plan Ekonomsko-komercijalne visoke škole
imao je, karakteristike uslovljene pre svega ondašnjim
društvenim odnosima i stepenom razvoja ekonomske
nauke, a zatim i ciljevima koji su bili školi postavljeni.
Međutim, za karakter toga nastavnog plana bila
je od značaja i činjenica da je Škola
bila tek osnovana da je iskustvo bilo skromno i da je
iskustva trebalo tek sticati i proveravati u radu škole
i u praksi studenata koji školu budu završavali
Plan je obuhvatao 54 nastavna predmeta, koji su predstavljali
veće ili manje delove različitih naučnih
oblasti, pa čak i komponovane delove dve ili više
odvojenih i posebnih disciplina. Neki od nastavnih predmeta
su imali teorijski karakter, dok su neki predstavljali
isključivo poslovne tehnike. Njihov naučno
teorijski nivo, značaj i obim bili su veoma različiti,
iako su se kao ispitni predmeti u nastavnom planu javljali
sa jednakom teinom i istom vanošću.
Naporedo sa "Teorijskom ekonomijom", "Teorijskom statistikom",
"Istorijom ekonomskih doktrina", "Ekonomskom sociologijom",
"Naukom o finansijama", "Naukom o novcu i kreditu",
javljaju se i predmeti kao što su "Učenje
o reklami", "Privredna publicistika", "Privredna predstavništva",
"Privredna računica" i drugi. Prve godine po oslobođenju
bilo je potrebno adaptirati nastavni plan novim uslovima.
Reorganizacija nastave našla je mnogo više
izraza u izmeni sadrine nastavnih predmeta, to
jest u izmeni nastavnih programa, nego u izmeni nastavnog
plana. Međutim, i plan je pretrpeo radikalne promene.
Nastavna materija je grupisana sa više sistema
i u većoj meri vezana za odgovarajuće ekonomske
discipline i naučne oblasti koje je na jednom fakultetu
ekonomskih nauka bilo neophodno izučavati, kao
i za one koje su od značaja za metode ekonomske
analize. Ukupan broj predmeta u planu sveden je na 32.
Pošto je Ekonomsko-komercijalna visoka škola
pretvorena u Ekonomski fakultet, nastavni plan je bio
predmet nove revizije. Izvršeno je novo saimanje
nastavne materije i bolje povezivanje sa odgovarajućim
disciplinama, tako da su se u planu javila 24 ispitna
predmeta, koja su predstavljala veće zaokruene
celine i pokrivale preciznije definisanje odgovarajuće
naučne oblasti. Opšta karakteristika toga
plana ukazuje na cilj da se formiraju visoko kvalifikovani
ekonomski stručnjaci opšteg profila, jer tadašnje
prilike nisu traile orijentaciju nastave na viši
stepen specijalizacije. Godina Redni NAZIV studija broj
PREDMETA I 1. Politička ekonomija 2, Privredna
geografija 3. Privredna matematika 4. Statistika - godišnji
5. Tehnologija - diplomski 6. Pravo FNRJ - diplomski
7. Predvojnička obuka II 1. Politička ekonomija
2. Privredna istorija 3. Statistika - diplomski 4. Osnovi
knjigovodstva 5. Predvojnička obuka III 1. Ekonomska
politika 2. Finansije 3. Analiza bilansa 4. Ekonomika
preduzeća 5. Predvojnička obuka IV 1. Istorija
političke ekonomije 2. Planiranje narodne privrede
3. Jedan od tri navedena predmeta: - Industrijska politika
- Agrarna politika - Međunarodni ekonomski odnosi
4. Finansije - posebni deo 5. Bankarstvo 6. Ekonomika
preduzeća - poseban deo 7. Predvojnička obuka
Tabela 1. Prvi nastavni plan Ekonomskog fakulteta, pošto
je Ekonomsko-komercijalna visoka škola pretvorena
u Fakultet. Plan utvrđen počev od 1947/48.
školske godine Godina Grupa opcionih Redni NAZIV
studija predmeta broj PREDMETA I 1. Politička ekonomija
2. Statistika - godišnji 3. Ekonomska geografija
4. Pravo FNRJ 5. Privredna matematika 6. Sociologija
7. Tehnologija 8. Predvojnička obuka II 1. Politička
ekonomija 2. Statistika - diplomski 3. Privredna istorija
4. Osnovi knjigovodstva 5. Ekonomika preduzeća
6. Predvojnička obuka III 1. Ekonomska politika
2. Finansije 3. Istorija političke ekonomije 4.
Predvojnička obuka Opšte ekonomsko 5. Matematska
statistika usmeravanje 6. Ekonomska geografija sveta
(regionalna) Proizvodno trgovinsko 5. Primenjena knjigovodstva
usmeravanje 6. Ekonomika preduzeća-poseban deo
7. Nauka o robi Finansije kreditno 5. Primenjena knjigovodstva
usmeravanje 6. Bankarstvo IV 1. Planiranje narodne privrede
2. Jedan od tri navedena predmeta: - Industrijska politika
- Agrarna politika - Međunarodni ekonomski odnosi
Opšte ekonomsko 3. Predvojnička obuka usmeravanje
4. Finansije - poseban deo Proizvodno trgovinsko 4.
Analiza bilansa sa revizijom usmeravanje 5. Finansijska
matematika Finansijsko kreditno 4. Finansije - poseban
deo usmeravanje 5. Analiza bilansa sa revizijom 6. Finansijska
matematika Tabela 2 - Nastavni plan koji je stupio na
snagu 1951/52. šk. god Taj prvi plan Ekonomskog
fakulteta bio je, u toku njegove primene od 1947. godine
do 1951. godine, predmet stalnih ispitivanja i ocenjivanja.
Posle svestranih analiza i diskusija na Fakultetu, razmene
iskustva na interfakultetskim konferencijama i konsultacija
u okviru stručnih udruenja kao i sa predstavnicima
zainteresovanih privrednih organizacija i ustanova,
pripremljen je 1951/52. školske godine novi nastavni
plan sa odgovarajućim nastavnim programima. Taj
je plan bio izraz tenje da se nastava uskladi
sa potrebama privredne prakse i sa promenama koje su
se javile u privrednom ivotu prelaskom od administrativnog
upravljanja privredom na radničko samoupravljanje.
Plan je sadravao 27 ispitnih predmeta. Prve dve
godine su imale jedinstvenu nastavu za sve studente,
dok su se u trećoj i četvrtoj godini, pored
zajedničkih predmeta za sve studente javljale i
grupe opcionih predmeta, što je predstavljalo izvesni
stepen specijalizacije u nastavi i formiranju ekonomskih
kadrova.
Zakon o univerzitetima iz 1956. godine izazvao je potrebu
izvesnih promena u organizaciji nastave, a u vezi s
tim i u nastavnom planu. Organi upravljanja na Fakultetu
pristupili su primeni novih načela i propisa i
izradi prvog Statuta fakulteta. Novi nastavni plan,
koji je predstavljao sastavni deo Statuta, preciznije
je odredio smisao specijalizacije koja je u izvesnoj
meri našla izraza u prethodnom nastavnom planu
i usmerio je tu specijalizaciju na makroekonomiju i
opštu ekonomsku teoriju s jedne strane i na ekonomiku
i organizaciju preduzeća s druge strane. Plan je
sadravao ukupno 23 ispitna predmeta. Prva godina
je bila jedinstvena za sve studente, dok su na ostale
tri godine studija neki predmeti bili zajednički
za sve studente, a ostali bili grupisani u po dve opcione
grupe na svakoj godini, pri čemu je grupa A imala
orijentaciju na makroekonomska izučavanja, a grupa
B na ekonomiku preduzeća. Analize društvenih
potreba u visokokvalifikovanim kadrovima i rezultata
studiranja na skoro svim fakultetima otkrivale su izvestan
nesklad između potreba i tempa njihovog zadovoljavanja.
Na ogromnom broju radnih mesta u privredi nalazili su
se kadrovi sa nedovoljnom stručnom spremom, a broj
diplomiranih studenata, i pored velikog priliva novih
studenata nije bivao dovoljan, pri čemu je bila
naročito značajna činjenica da su studije
trajale mnogo due nego što je nastavnim planom
bilo predviđeno. Nastavni plan je predviđao
studije u trajanju od 4 godine, dok se prosečno
trajanje studija kretalo od 6 do 8 godina. U nizu uzroka
koji su mogli uslovljavati pojavu ispitivano je, takođe,
u kojoj je meri i sam nastavni plan mogao imati za posledicu
produenje trajanja studija. U skladu sa preporukama
Savezne skupštine Republičkog izvršnog
veća i univerzitetskih organa, pristupilo se 1958/59.
školske godine izmeni dotadašnjeg nastavnog
plana. U ovom novom nastavnom planu učinjen je
pokušaj da se nastavna materija vee za krupnije
naučne oblasti, da se ostvari jedinstvo teoretskog
i primenjenog dela ekonomske nastave i da se boljim
zaokruavanjem i saimanjem nastavne materije
smanji u nastavnom planu broj ispitnih predmeta i time
doprinese brem završavanju studija.
Nastava na Fakultetu je podeljena na dva odseka - na
odsek A ili Odsek opšte ekonomije i Odsek B ili
Odsek ekonomike preduzeća. Broj ispitanih predmeta
je u planu sveden na 15, što je bilo omogućeno
odgovarajućom specijalizacijom po odsecima, kao
i kompleksnijim obuhvatanjem izučavane materije
u okviru nastavnih predmeta. Iz tenje da se ubrza
ritam formiranja visokokvalifikovanih kadrova, da se
skrati trajanje studija, da se postigne bre i
potpunije zadovoljavanje privrede potrebnim kadrovima,
kao i da se postigne veći stepen ekonomičnosti
u troškovima obrazovanja - javila se ideja dvostepene
nastave na fakultetima, to jest nastave prvog stepena
u dvogodišnjem trajanju, čiji bi zadatak bio
da daje kadrove sa višim obrazovanjem za ona radna
mesta u privredi i upravi za koja nije neophodna kompletna
visoka sprema sa četvorogodišnjom nastavom.
Time se elelo da privreda i uprava dobiju znatno
bre kadrove koji bi mogli popuniti veliki broj
radnih mesta, a čije bi obrazovanje, uz to, bilo
i upola jevtinije. Drugi stepen fakultetske nastave
imao bi zadatak da na obrazovanje prvog stepena dogradi
i doda ono što je potrebno za formiranje kadrova
sa visokim obrazovanjem, kakvi su potrebni za izvesna
radna mesta u privredi i upravi, a kojih je, kako se
pretpostavljalo, znatno manje nego što je onih
koja bi popunjavali kadrovi sa prvim stepenom visokoškolske
nastave. Takva organizacija nastave zahtevala je reorganizaciju
nastavnih planova i grupisanje predmeta iz oblasti poslovne
tehnike na prvi stepen studija, a teoretskih predmeta
na drugi stepen studija, što je predstavljalo inverziju
u odnosu na raniju strukturu nastanih planova. Takve
koncepcije zahtevale su radikalnu reformu nastavnog
plana, kojoj su osnove bile postavljene u opštem
zakonu o fakultetima i u odgovarajućoj rezoluciji
Savezne skupštine. U tom smislu Fakultet je u toku
1960/61. godine pristupio radu na promeni nastavnog
plana. Taj je rad imao za rezultat novi nastavni plan
koji je stupio na snagu 1962/63. godine.
Po tom novom planu na odseku A, to jest na Odseku opšte
ekonomije nije uvedena dvostepena nastava, nego je zadrana
jedinstvena četvorogodišnja nastava, tako
da su na tome odseku formirani kadrovi samo sa kompletnom
visokom spremom. Ocenjeno je da je za ekonomiste koji
će se baviti makroekonomskom analizom neophodno
kompletno visoko obrazovanje i da se sa uim nastavnim
programom, kakav bi bio program prvog stepena, ne bi
mogli formirati stručnjaci koje odgovarajuća
radna mesta u privredi i u upravi trae. Međutim,
i u nastavnom planu Odseka opšte ekonomije izvršene
su tom prilikom izvesne izmene i dopune sa ciljem da
se nastava prilagodi dostignućima i ostvarenjima
ekonomske nauke, kao i potrebama našeg privrednog
i društvenog razvoja. Na Odseku B, to jest Odseku
ekonomije preduzeća, plan je rekonstruisan tako
da su formirana dva stepena nastave. Posle dvogodišnje
nastave studenti su mogli dobiti diplomu prvoga stepena,
koja je imala rang više spreme, i uključiti
se u privredu. Tako je, po novom nastavnom planu, Odsek
ekonomije preduzeća imao dva stepena nastave, pri
čemu je drugi stepen nastave imao specijalizaciju
u dva smera: analitički smer i organizatorsko-operativni
smer. U toku primene nastavnog plana u kome je bila
realizovana ideja dvostepene nastave ispoljile su se
izvesne teškoće koje su dovodile u pitanje
adekvatnost koncepcije dvostepene nastave na Fakultetu
kako društvenim potrebama tako i pedagoško-metodološkim
mogućnostima. Društvene potrebe u visokim
ekonomskim tehničarima podmirivale su u znatnoj
meri više škole ekonomskog smera koje su već
bile organizovane i koje su radile pre uvođenja
dvostepene nastave na Fakultetu. Otuda su skoro svi
studenti, sa malim izuzetkom, koji su završavali
prvi stepen studija, produavali svoje studije
i na drugom stepenu. Prvi stepen nastave faktički
nije bio korišćen. Međutim, radi organizacije
toga stepena bili su, pomenutom inverzijom nastave rtvovani
vani pedagoški-metodski principi u nastavi,
naročito sa gledišta formiranja visokog ekonomskog
stručnjaka na drugom stepenu fakultetske nastave.
Jedinstvo nastavnog plana i postupnost nastavnog procesa
bili su narušeni. Pored toga, pokazalo se da je,
s obzirom na razvoj privrede i njenih potreba, kao i
za razvoj ekonomske nauke, izvesni viši stepen
u specijalizaciji i nastavi celishodan, ali da ni specijalizacija
ne sme biti realizovana na račun obrazovanja u
oblasti fundamentalnih ekonomskih disciplina, to jest
na račun opšteg ekonomskog obrazovanja.
Temeljito opšte ekonomsko obrazovanje predstavlja
neophodni uslov svake visoke specijalizacije u oblasti
ekonomskih nauka. Pokazalo se da studenti odseka opšte
ekonomije treba da dobiju više znanja iz oblasti
specifičnih disciplina iz domena ekonomike preduzeća
i oblasti metodologije ekonomske analize, kao što
je i studentima Odseka ekonomije preduzeća bilo
potrebno dati veću meru obrazovanja iz oblasti
ekonomske teorije. Sa takvim zaključcima pristupilo
se reformi nastavnog plana i modernizaciji nastave,
kako bi ona u još većoj meri pratila razvoj
ekonomske nauke, progresivna kretanja našega društva
i potpunije i kvalitetnije zadovoljavala društvene
potrebe u formiranju ekonomskih kadrova. Rezultat toga
rada bio je nastavni plan, koji je stupio na snagu 1966/67.
školske godine i koji se sa izvesnim dopunama primenjivao
do školske 1976/77. godine. Taj nastavni plan otklonio
je organizaciju nastave na dva stepena i postavio jedinstvenu
četvorogodišnju nastavu na nivou visokog ekonomskog
obrazovanja. To je omogućilo da se ukloni takozvana
inverzija u nastanom procesu, koja je zbog organizacije
dvostepene nastave morala biti primenjena u prethodnom
nastavnom planu. U tom smislu je u nastavnom planu izvršen
nov raspored nastanih disciplina, tako da su predmeti
opšteg obrazovanja i fundamentalnog karaktera našli
mesto na prvim godinama studija, dok su predmeti, u
kojima je u većoj meri naglašena specijalizacija
sa odgovarajućom aplikacijom i tehnikom locirani
na poslednje godine studija. Prema prethodnom nastavnom
planu studenti su se već pri upisu opredeljivali
za Odsek A, odnosno Odsek opšte ekonomije, ili
za Odsek B, odnosno za Odsek ekonomije preduzeća.
Po ovom nastavnom planu, međutim, svi studenti
imali su jedinstvenu nastavu na prve dve godine studija,
u toku kojih su izučavali discipline čije
je poznavanje neophodno svakom visokokvalifikovanom
ekonomisti. Tek od treće godine studija plan je
predviđao izvesno usmeravanje studenata na određene
oblasti, odnosno izvesnu specijalizaciju u okviru njihovog
ekonomskog obrazovanja. Pri tome, i na trećoj godini
neke predmete izučavaju svi studenti, dok se drugi
javljaju kao predmeti izbora u zavisnosti od predviđene
specijalizacije. Na četvrtoj godini studija nastavnim
planom je još izrazitije predviđena specijalizacija
u nastavi, koja počinje na trećoj godini studija.
U toku primene ovog nastavnog plana došlo je do
daljih dopuna i proširenja nastavnog plana uvođenjem
novih usmeravanja. Školske 1970/71. g. uveden je
i poseban smer "Smer organizacionih nauka" - a od školske
1972/73. godine i "Smer za saobraćaj i turizam":
Prema tako dopunjenom nastavnom planu usmeravanje se
vrši na sedam oblasti, i to na trećoj i četvrtoj
godini: Nastava se izvodila u sledećih sedam smerova:
I Smer ekonomske politike i planiranja, II Smer ekonomske
statistike i kibernetike, III Smer ekonomike i organizacije
preduzeća IV Finansijsko-računovodstveni smer,
V Spoljno-trgovinski smer, VI Smer organizacionih nauka
i VII Smer za saobraćaj i turizam. Karakteristika
ovih smerova je da daju bazu za buduću eventualnu
specijalizaciju, to jest da usmeravaju na određene
specijalnosti a ne da formiraju kompletne specijaliste
u punom smislu reči. Struktura specijalnosti zastupljenih
u ovom nastavnom planu zasniva se na empirijskom saznanju
o potrebama privrede, kao i na savremenom razvoju i
sve većem diferenciranju ekonomske nauke i njenih
pojedinih disciplina. Pri izradi ovog nastavnog plana
došla je do izraza ocena da je opredeljivanje na
smerove na trećoj godini studija celishodnije nego
na prvoj godini. Određena opšta ekonomska,
ekonomsko-teorijska i metodološka saznanja neophodna
su svima ekonomistima, odnosno svima studentima ekonomskog
fakulteta bez obzira na njihovo docnije usmeravanje
na određene specijalnosti, a jedinstvenom organizacijom
nastave iz odgovarajućih disciplina postie
se veći stepen racionalizacije i bolje korišćenje
kadrovskih potencijala u cilju obezbeđenja višeg
nivoa nastave i izgradnje nedovoljno razvijenih disciplina.
U odnosu na raniji nastavni plan, ovaj, nastavni plan
je predvideo povećanje materije koju student treba
da izučava. Nastavnim planom su uvedene nove discipline,
a opterećenje nastavom je uravnoteeno na
oko 30 časova nedeljno. Ukupan broj ispita kreće
se od 32 do 36 u zavisnosti od smera koga je student
izabrao. Primena nastavnog plana koji je vaio
od 1966/67. školske godine sa navedenim korekcijama
i dopunama i na njegovoj osnovi proverena organizacija
nastave na sedam smerova u desetogodišnjem periodu
do 1976/77. godine dala je značajne rezultate.
Od školske 1977/78. godine do 1986/87. primenjuje
se novi nastavni plan koji je zasnovan na principima
reforme Univerziteta.
Značajne karakteristike toga nastavnog plana su
sledeće:
1. Prva godina studija je zajednička za sve studente.
2. Od II godine studija nastava se organizuje u 3 odseka:
Odsek opšte ekonomije, Odsek poslovne ekonomije
i Odsek ekonomske statistike i kibernetike.
3. Na Odseku poslovne ekonomije na III godini uvodi
se funkcionalno usmeravanje i to u tri opcione grupe:
Grupa za organizaciju, Grupa za marketing i Grupa za
finansije i računovodstvo.
4. U IV godini studija predviđeno je organizovanje
nastave po smerovima i to: a/ na Odseku opšte ekonomije
i Odseku poslovne ekonomije uvodi se 8 smerova:
Ekonomska teorija, Industrija, Poljoprivreda, Unutrašnja
trgovina, Spoljna trgovina, Saobraćaj, Turizam
i Bankarstvo. b/ na Odseku ekonomske statistike i kibernetike
uvode se 3 smera: Statistička analiza, Kibernetika
i Aktuarstvo. U pogledu pravila i reima studija
predviđa se jednosemestralna nastava za sve predmete
uz odgovarajući fond časova. Nedeljni fond
časova ne moe biti veći od 30 časova,
s tim što se u fond časova uključuje
i praksa studenata. NASTAVNI PLAN - SADA VAEĆI
U toku školske 1986/87. godine, a u skladu sa ciljevima
reforme i racionalizacije mree visoko-školskih
ustanova, kao i određivanja matičnosti fakulteta
i stručnih profila došlo je do značajnih
izmena nastavnog plana. Ovaj novi nastavni plan stupio
je na snagu i počeo se primenjivati za studente
upisane u pravu godinu studija školske 1987/88.
godine. Ovaj nastavni plan primenjuje se sa manjim korekcijama
i danas, tj. i u školskoj 1997/98. godini.
|